fredag 11. juni 2010

Hva er forskjellen på en neger og en nyhollænder?



Jeg har jobbet med arkivet til Norsk døvemuseum i det siste, noe som blant annet innebærer mye graving i støvete, gamle skolebøker fra 1800-tallet. Moro og lærerikt arbeid! Jeg har f.eks lært at begrepet "neger" forekom hyppig i naturlæretimene på norske skoler i 1876. Hva som er forskjellen på en neger og en "nyhollænder" er jeg derimot ikke blitt helt klok på. Muligens er det pipa.



Foråpentligvis er vi blitt litt mer opplyst og litt mindre opphengt i hudfarge de siste 134 åra, men når det gjelder håndskrift tror jeg kanskje 1800-tallets småskoleelever lå et lite hestehode foran dagens norske ungdom..? Spesielt med tanke på skriveredskapet; pennesplitt som dyppes blekkhus! Det er neimen ikke lett å skrive med, og det vet jeg, for jeg har prøvd!



"Vor hud er hvid, men af Blodet ser den rödlig ud. Andre Mennesker i fjerne Land har en sort, brun eller rödbrun Hud. Negrene i Afrika have en sort Hud, sort Uldhaar og tykke Leber. Indianerne i Amerika have röd Hud, sort tyndt og glat Haar og lav Pande."

Så har vi lært noe i dag også..!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar