tirsdag 10. august 2010

Sommermat og prinsesse på boks

Noe av det beste med sommerferie er at man kan ta seg god tid til å lage god mat!

Vanligvis kaster jeg i meg litt frokostblanding før jeg stryker på dør om morgenen, men i ferien ligger jeg å drar meg langt utover formiddagen og koser seg med kaffe, avis og en deilig frokost.

For eksempel pitabrød med eggerøre, friske grønnsaker, reker, fetaost, hvitløksdressing og urter fra hagen, med et par moreller til dessert!



Eller som i dag; knust sukkerkavring med kulturmelk, kanel, sukker og friske bringebær! Mmmm..




Sukkerkavringen oppbevares forresten nå i denne supersøte kakeboksen fra 50-tallet som jeg nettopp kjøpte fra min medblogger Nostalgia. Er den ikke nydelig der den står på stas i kjøkkenet? 
Elsker disse gamle Disney-tegningene! Minner meg sånn om da jeg var barn, og mamma leste eventyret om Tornerose fra den store røde Disneyboka som stod i hylla hos Farmor og Farfar, og som nå står i hylla mi!




Fatet i forgrunnen er et arvestykke etter Bestemor. Lys turkis, med blomster og gulldekor fra Figgjo.




Her er kakeboksen sett ovenfra. Prins Phillip, forkledt som jeger, danser med bondejenta Aurora i skogen, før noen av dem vet at hun egentlig er en prinsesse.. Romantisk ikke sant! ;-P




Favorittmaten min om sommeren er moreller! Samson liker best å leke med dem... Er kke skåla søt? Betalte 5 kr for den på loppemarked i vår. Ønsker meg flere!




En annen sommerfavoritt er ferske reker. Finnes det noe bedre enn en skive fersk loff med Kvitseidsmør,  ekte majones og en stooor haug ferske reker med litt sitrondrypp, og selvfølgelig musserenede til?? Nei, tror ikke det gitt!!


Bildet er fra besøket hos min bror med familie sørlandet i juni.

3 kommentarer:

  1. Den kakeboksen var jo bare skjønn da!

    Jeg har dukkeservise med samme kirsebærmønster som skåla, fra jeg var lita.

    SvarSlett
  2. Ja, er veldig fornøyd med den boksen. Fikk den til 95 små kroner + porto, og har sett lignende bokser gå for flere hundre på diverse antikkbutikker og nettauksjoner, så det var en god handel! Har ønske meg en sånn lenge!

    Dukkerservise med kirsebærmøsnter faktisk! Høres übersøtt ut! :-)

    SvarSlett
  3. Sænd mæ rææææægan! ;)

    SvarSlett