torsdag 29. juli 2010

Paris, je t´aime!

Om et par uker drar jeg og min kjære på langweekend i Paris. Jeg gleder meg som en unge! Mannen min ba meg lage en liste over hva jeg ønsker å se, og vi kommer til å få det travelt for å si det sånn! Jeg som har studert kunsthistorie kommer nok til å stortrives i Paris!


Den gotiske katedralen Notre-Dame fra 1100-tallet er berømt for sine skumle gargoyler og en viss ringer.






Fortauscafeene i Montmartre er så idylliske, og noe jeg forbinder med typisk Paris. Gleder meg til å traske rundt å se på folkelivet og ta et glass rødvin på cafe, kanskje denne cafeen som var location i Amelie-filmen? Franskmenn er jo kjent for sine mattradisjoner, men min kunnskap om fransk mat er stort sett begrenset til det jeg klarte å tilegne meg gjennom tegnefilmen Ratatouille, og det som finnes av norske låneord som "kaffe latte", "råkkefår", "baggætt", "bærne"og "kroasang", så hvis franskmenn er så dårlig i engelsk som jeg har mistanke om, kan det bli litt interessante middager.. Kunne virkelig å tenkt meg å spise veldig FRANSK mat når jeg først er der, som froskelår og sniler og sånt!




Hvis man først er på Montmartre, bør man jo få med se Sacre-Coeur også, selv om den er litt "ny og kjedelig". Ikke hundre år gammel en gang! Men med flott beliggenhet!





 

Det er vel helt umulig å ikke besøke Louvre når man er i Paris? Spesielt hvis man er kunstinteressert. Her finnes tusenvis av verdenshistoriens flotteste og viktigste kunstverk. Mye tyvegods selvfølgelig.. Gleder meg masse til å se de antikke skulpturene av Nike og Venus fra Milo. Sistnevnte har jeg en reproduksjon av på do, så det skal bli moro å se henne "live". Ellers er det jo de store mesterne som lokker, ikke minst Leonardo da Vinci, men også Rembrant, Vermeer, Gericault, David og MANGE fler! Man kan vel bruke ukesvis i Louvre, så man må vel bare prioritere hardt, og være litt selektiv, ellers kommer man seg aldri videre..





Dersom jeg klarer å få med min bedre halvdel på enda et kunstmuseum, tror jeg det må bli Musée d´Orsay. Dette museet har kunst fra ca. 1850 og fremover;  realister, impresjonister, ekspresjonister, kubister og modernister, først og fremst franske. Jeg elsker, elsker, elsker kunst fra denne epoken, og museet tilbyr guidete turer. På museet har de kunstverk av Monet, van Gogh, Cezanne, Renoir, Degas, Courbet, Manet, Millet og tusenvis av andre. Hvordan skal jeg få tid??


Eiffeltårnet og hovedgaten Champs-Élysées med Triumfbuen er selvfølgelig to absolutte must! Men tror ikke jeg gidder å gå i designerbutikkene på Champs-Élysées.. Har ikke tid til å somle bort tid på klær, sko, sminke og parfyme! (Ikke har jeg råd heller!) Nei, gi meg heller middelalderkatedraler, barokkpalasser og renessansekunst!


Håper å få tid til en utflukt til Versailles utefor Paris også - for å se Ludvig 14. palass- og fantastiske parkanlegg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar